Vi hjälper Dig med Dina juridiska frågor Ring 08-678 60 50
Tvistlösning och process
Värt att veta: Arvode och betalning!
I ärenden som är tvistiga, d.v.s. när den ena parten framfört ett anspråk och den andra parten uttryckligen bestridit anspråket, kan Du i normalfallet beviljas rättsskydd genom Din hemförsäkring/ företagsförsäkring. Rättsskydd innebär att Ditt försäkringsbolag betalar för en del av vårt arvode, vanligtvis 75-80%, upp till ett takbelopp (vilket för privatpersoner vanligtvis uppgår till ca 150 000-200 000 kr, detta framgår av villkoren i Din försäkring). Den resterande kostnaden, vilken Du betalar, motsvarar självrisken. Skulle kostnaderna överstiga taket i Ditt rättsskydd får Du själv betala det överstigande beloppet i sin helhet.
Du får gärna ha funderat på vad Du önskar uppnå med att anlita oss.
Du bör se till så att vi får korrekt och lättillgänglig information från Dig. Detta måste vi ha för att kunna hjälpa Dig, men även för att kunna arbeta kostnadseffektivt.
Du får gärna samla ihop alla relevanta handlingar i Ditt ärende. Tänk gärna på att om en handling har fyra sidor, vill vi se alla fyra, även om det är relevant information endast på en av sidorna.
Du bör ha funderat över hur vårt arvode ska finansieras. Vi kan hjälpa Dig självklart med att undersöka möjligheten att få rättsskydd eller rättshjälp. Däremot får Du gärna ta fram en kopia på Ditt försäkringsbrev då detta underlättar vårt arbete.
Vi debiterar varje åtgärd som vi vidtar, och fakturerar per timme. Du kan därför påverka kostnaden t.ex. genom att vara väl förberedd innan Du kontaktar oss, att Du förser oss med korrekt och lättillgänglig information etc. På så sätt håller vi ner kostnaderna och kan arbeta effektivt.
Det är tyvärr oftast väldigt svårt att i förväg uppskatta hur mycket vårt arvode kommer att kosta. Ett av de främsta skälen till detta är att vi aldrig med säkerhet kan förutse hur ett ärende utvecklar sig. I vissa ärenden, oftast ärenden av mindre omfattning, kan det dock vara enklare att uppskatta kostnaden. Vi kan i dessa ärenden ofta komma överens om ett fast pris. Som klient har Du alltid rätt att få uppgift om hur många timmar vi lagt ner i ärendet, och vi kan alltid tillhandahålla en arbetsredogörelse. Vilka åtgärder vi vidtar beror på vad vi kommit överens om. Vi vidtar normalt inte några åtgärder som Du i förhand inte godkänt, i vart fall inte om det rör sig om substantiella åtgärder. Kostnaden kan även variera beroende på hur komplicerat Ditt ärende är.
Värt att veta: Samarbete och ansvarsfördelning!
Det är viktigt att vi samarbetar. Du är den som bäst kan sakomständigheterna i Ditt ärende, och vi kan juridiken. Därför måste vi samarbeta för att nå framgång.
Du bör se till så att vi får korrekt och lättillgänglig information från Dig.
Vi debiterar per timme och för samtliga åtgärder som vi vidtar. Se därför gärna till att Du är förberedd innan Du kontaktar oss i ärendet. Detta gör att vi kan arbeta kostnadseffektivt.