legio-logo
Vi hjälper Dig med Dina juridiska frågor
Ring 08-678 60 50

Vad gäller om jag ångrar ett onlineköp?

Allt fler konsumenter handlar idag via nätet, särskilt nu i pandemitider. Ett par klick bort så är den där prylen du egentligen inte ville ha på väg hem till dig. Du frågar dig själv, vad gör jag nu? Visst har jag alltid ångerrätt i 14 dagar? 

Vad är ett köp på distans enligt svensk rätt?

Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler eller enkelt uttryckt ”distansavtalslagen”, har man rätt att ångra ett köp inom en period om 14 dagar. Detta är en konsumentvänlig lag, vilket innebär att den stärker skyddet för konsumenten när denne handlar utanför affärslokalen, exempelvis via nätet.

Motivet bakom regleringen är att försäljningsmetoderna kan uppfattas som överraskande och påträngande. Detta kan i sin tur leda till ogenomtänkta köp. Dessutom har konsumenten svårt att undersöka produkten vid snabba köp över internet.

Näringsidkarens skyldighet

Näringsidkaren har med anledning av detta en skyldighet att informera dig som konsument om sig själv, produkten och rätten att ångra sig inom ångerfristen. För att uppfylla denna skyldighet ska näringsidkaren ge dig som konsument ett standardformulär för utövande av ångerrätten, om det finns en ångerrätt. Det är inte tillräckligt att näringsidkaren hänvisar till var formuläret finns.

Undantagen från ångerrätten

Nu kanske någon noterade stycket ”om det finns en ångerrätt”, och tänker att ångerrätten om 14 dagar inte är absolut. Det stämmer, det finns en punktlista i distansavtalslagens andra kapitel med undantag från 14-dagarsfristen. Exempel på undantag är resor och boenden, t.ex. flygbiljetter och hotellnätter. Ett annat exempel är varor som snabbt kan försämras, t.ex. livsmedel. Om det finns undantag då ångerrätten inte gäller ska näringsidkaren informera konsumenten om detta.

Ett annat sätt som distansavtalslagen ger konsumenten extra skydd på, är om ett avtalsvillkor är till nackdel för konsumenten i jämförelse med bestämmelserna i lagen. Det innebär att avtalet är utan verkan mot dig om inte annat anges i lagen.

 

Om du har problem med att ångra ett köp är du alltid välkommen att kontakta LEGIO! Lättast når du oss på info@legio.se, 08-678 60 50 eller genom att höra av dig direkt till en av våra advokater: Marie Mjöberg, och Jens-Victor Palm.

 

Dela detta:

Skriv en kommentar